maanantai 12. joulukuuta 2011

¡Visca el Barça i Barcelona!

Olin siis vaihteeksi Barcelonassa...:D Lähdin keskiviikkona töiden jälkeen ja tulin takaisin eilen sunnuntaina. Alunperin olin sopinut reissusta erään täkäläisen kaverini kanssa, joka itseasiassa itse kutsui minut, mutta muuttikin mieltään sitten kun olin jo varannut lennot... Ei kauheen kiva yllätys.
Eipä ole tyypistä kuulunut mitään eikä muuten kuulu mustakaan...

Barcelonan kavereistani monikaan ei enää asu Barcelonassa vaan he ovat opiskelujen jälkeen muuttaneet kuka minnekin. Ehdin jo miettiä Couch Surfingia, mutta ajattelin sitten, että sitä olisi kivempi kokeilla jossain vieraassa kaupungissa. Enkä sitä paitsi olisi jaksanut enää yhtään säätöä näiden mañana-murmeleiden kanssa. Onneksi Suomi-tytöt maailmalla pitävät yhtä ja pääsin pariksi ekaksi yöksi surffaamaan Jennin "sohvalle". Jennin kanssa nautimme kesästä 2010 Oopperajuhlien lipputoimistossa Savonlinnassa ja jo silloin oli paljon juteltavaa Barcelonaan liittyen. Jenni oli viime vuoden au pairina Sant Andreussa Barcelonan lähellä ja päätti sitten jäädä täksi vuodeksi vaihtoon Universitat de Barcelonaan. Toiset kaksi yötä majoituin hostellissa Sagrada Familian lähellä. Oli ehkä paras hostelli, jossa olen ollut.

Sagrada Familia was still there... :)

Saavuin keskiviikkoiltana seitsemän aikaan ja suuntasin Jennin kämpälle Santsiin. Siinä välissä piti hoitaa yksi mummo oikeaan junaan...:D Junassa matkalla kentältä keskustaan yksi mummeli kyseli moneen kertaan, että onko Barna Sants varmasti sama kuin Sants Estació ja vakuutin hänelle että on. Sitten hän kertoi määränpäänsä ja kyseli, millä junalla sinne pääsee ja mistä juna lähtee. Vielä vanhasta muistista osasin kertoa hänelle oikean junan ja lupasin auttaa häntä Santsin asemalla, koska jäisin itsekin siellä pois. Asema on todella iso ja erilaiset junat lähtevät eri paikoista. Siellä sitten katsottiin oikea juna, ostettiin lippu jne. Oli vaan jotenkin niin hupaisaa, kun olin itsekin juuri saapunut ja oli vähän turisti olo... Illalla kävimme Jennin kanssa syömässä tapaksia läheisessä baarissa ja höpöttelimme iltamyöhään. Oli niin kiva puhua suomea pitkästä aikaa!

Seuraavana päivänä nukuimme pitkään ja pyörimme epämääräisesti ympäri kaupunkia. Torstai oli kansallinen vapaapäivä ja keskusta oli aivan täynnä. Toisin kuin Palmassa lähes kaikki kaupat olivat auki ja juolumarkkinoilla oli kauhea tungos. Olisimme halunneet mennä syömään the Japanilaiseen, josa kävimme usein koulun jälkeen silloin kun olin Barcelonassa, mutta se oli juuri mennyt kiinni kun saavuimme perille. Oli sitten pakko mennä kebabille...:D Myöhemmin illalla kävimme uudessa Arenas- ostoskeskuksessa, jossa en ollut vielä käynyt.

Näkymiä Arenas- ostoskeskuksen katolta

Perjantaina päätimme tehdä reissun Sitgesiin. Sitges on pieni kylä n. puolen tunnin junamatkan päässä Barcelonasta ja siellä on upea ranta ja muutenkin kaunista. Sen jälkeen kävimme Sagrada Familian joulumarkkinoilla, jossa oli vaikka mitä joulukrääsää. Vuodesta toiseen samaa tavaraa ja silti ihan tupaten täynnä ihmisiä. "Tavallisten" joulukoristeiden lisäksi markkinoilla myydään paljon pieniä muovieläimiä, ukkeleita ja taloja ja ties mitä joulukuvaelman rakentamista varten. On tyypillistä, että joka vuosi kuvaelmaan ostetaan lisää osia. Näiden lisäksi myytävänä on koruja, käsitöitä, joulukuusia ja kaikkea muuta mitä markkinoilla nyt yleensä myydään. Illalla suuntasimme Gràciaan tapaksille ja muutamalle lasilliselle.

Sitges
Jenni
High five!
Jouluvaloja Diagonalilla

Savonlinnan tyttöi tapaksilla Gràciassa :)

Lauantain piti olla shoppailupäivä, mutta koska sain tuhlattua koko budjettini vajaassa kahdessa tunnissa, piti keksiä muuta tekemistä. Onneksi kuulin edellisenä päivänä World Press Photo Exposta, joka on Barcelonassa 18.12 asti. Todella vaikuttavia kuvia. Yksi kuva kertoo todellakin enemmän kuin tuhat sanaa. Silti tekstit kuvien yhteydessä olivat koskettavia ja osa aika rankkaakin luettavaa.

Iltapäivällä näin vielä Claudiaa ja kävelimme ympäri Bornea ja kävimme muutamassa baarissa. Loppuillan ohjelma olikin sitten el Clásico 1-3! Visca el Barça!ça!