torstai 7. kesäkuuta 2012

Leirikoulua Alcudiassa

Huh, olihan leirikoulu! Aikamoista menoa vaikkakin vain kaksi päivää. Olin siis viidesluokkalaisten kanssa leirikoulussa Alcudiassa. Majoituimme "leirikeskuksessa", jossa järjestetään aktiviteettileirejä koululaisille. Leirikeskuksen ohjaajat vastasivat kaikista aktiviteeteista ja muusta leiriohjelmasta. Silti meitä oli mukana kolme aikuista; luokan oma opettaja Cristina, apulaisrehtori Isabel ja minä. Ihmettelinkin Cristinalle, että mitä ihmettä me sitten siellä teemme. Kuulemma otetaan kaksi päivää rennosti.

Näkymiä leirikeskuksesta.

Noh, saavuimme leirikeskukseen tiistaiaamuna ja kun huoneet oli jaettu, oppilaat lähtivät ohjaajien matkaan ja Cristina sanoi, että me voidaan nyt lähteä tästä kaljalle. Selvä. :D Sen jälkeen suuntasimme rannalle, jossa oppilaat olivat uimassa ja kokeilemassa melomista. Mäkin pääsin melomaan, vaikka alunperin olin kuullut, että leirin järjestäjät ovat tiukkoja siitä, että aktiviteetit ovat vain oppilaille. Meloimme kolmen hengen kajakeilla jonkin matkan päähän rannasta ja sitten oli luvassa vähän pelleilyä. Jokaisen piti vuorollaan nousta seisomaan kajakissa ja tanssia Macarenaa. Lopuksi kaikkien piti nousta seisomaan ja totta kai kajakki kippasi ja putosimme veteen. Oppilailla oli melomisen lisäksi ohjelmassa mm. seinäkiipeilyä, jousiammuntaa ja muuta kisailua.

Rannalla ja melomassa

Sain opetettua tytöt melomaan, vaikka aluksi siitä ei meinannut tulla mitään.

Oppilaat söivät illallista puoli yhdeksän aikaan ja meidänkin oli tarkoitus syödä leirikeskuksessa, mutta opettajat olivat, että ei ei, me lähdetään ulos syömään. Valvoimme ruokailua ehkä n. 15 minuuttia ja lähdimme sen jälkeen Port de Alcudiaan. Se oli muuten ensimmäinen paikka, jonka vähän niin kuin muistin täältä Mallorcalta. Olen siis ollut siellä joskus pienenä 90-luvun alussa porukoiden kanssa. Muistin ison puisen laiturin ja sillan sekä rantatien baareineen. Taitaa olla jotain kuvia sieltä laiturilta, jossa syömme Jussin kanssa jätskiä.

Söimme ihan kivassa ravintolassa mustekalaa, simpukoita ja katkarapuja valkosipulissa. Siinä sivussa meni sitten kaksi pulloa valkkaria kolmeen naiseen... Ehdotin ensimmäisen pullon jälkeen vettä, mutta se ei saanut kannatusta. Syömisen jälkeen kävelimme ympäriinsä rantakatua ja nämä +50 työkaverini saivat päähänsä mennä istumaan lasten hevoskaruselliin ja hetkeä myöhemmin keksivät myös laittaa karusellin pyörimään! Tilanteesta lähti sitten kuvamateriaalia ja hupaisia what's up viestejä rehtorille. Sitten mentiin vielä drinkeille. Olimme varmaan mielenkiintoinen porukka Alcudian yössä tiistai-iltana urheilusandaaleissa ja rantavaatteissa. Ja kaiken tämän jälkeen apulaisrehtori ajaa hurautti meidät takaisin leirikeskukseen. En vieläkään voi käsittää, miksi niin monet ihmiset (kaikki) ajavat täällä kännissä. Välillä tuntuu, ettei ihmisillä ole mitään moraalia. Niin tässä kuin monessa muussakin asiassa. Pääsimme kuitenkin elävinä ja ilman sakkoja perille. Ajoimme nimittäin melkein koko matkan poliisiauton perässä kapeaa rantatietä.

Kuten leirikoulumeininkiin kuuluu oppilaat eivät malttaneet nukkua ja pitivät meteliä vielä puolen yön jälkeen. Kun tulimme takaisin leirikeskukseen kiertelimme käytäviä ja huoneita ajattelimme, että no hyvä, hiljaista on. Sitten kurkkasin vähän paremmin yhteen huoneeseen ja tajusin, että lapset eivät olekaan meidän koulun oppilaita... Olimme väärässä kerroksessa.:D Kerrosta ylempänä olikin sitten hirveä kikatus ja hulina. Leiriohjaajat olivat valvoneet oppilaita siihen asti, mutta lähteneet juuri hetki sitten. Yksiä pelotti ja toisella oli koti-ikävä ja yhdet elämöivät muuten vaan. Perussettiä. Lisäksi illalla huomasimme, että puoli luokkaa oli polttanut auringossa naamansa ja selkänsä ja niinpä seuraavana aamuna oli ohjelmassa joukkorasvaus. Aikamoista touhua koko leiri, mutta kivaa oli.

1. Vähän hurjaa! :D Kiva tulla pienessä hiprakassa tuollasen lapsilauman keskelle, ja alkaa setvimään toisten koti-ikävää ja riehumiskohtauksia... xD

2. No aika helpolla onneks päästiin. Mut Suomessa ei tulis kyllä kuuloonkaan tällanen toiminta. Täällä on vähän eri käsitys asioiden organisoinnista... niin kuin tiedät.:D Mun on välillä vaikea kestää sitä, et kaikki on ihan levällään eikä kellään tunnu olevan koko tilanne hallinnassa. Haluisin vaan ite laittaa hommat pyörimään ja päättää miten tehdään.